torsdag 18 juni 2009

Livets aviga och räta av Kate jacobs

Åh vad jag gillade att läsa den här boken! Den handlar om Georgia Walker, som är ensamstående garngalen mamma till Dakota. Hon driver en garnbutik i New York och där har hon träffar med Fredagsklubben varje fredagkväll. Det är en samling kvinnor som är mer eller mindre bra på att sticka som samlas för att äta Dakotas bakverk och sticka och prata.

Boken är varm och inbjudande. Man blir en del av gemenskapen och den är väldigt stillsamt skriven. Inga storvulna ord eller manövrar, utan en ganska enkelt berättad historia, och det gillar jag.

Visst finns lite fnurror på tråden i Georgias liv, som när Cat, henner f.d. bästa vän återvänder in i hennes liv. Eller när James, pappan till hennes barn, som hon inte sett på tolv år, helt plötsligt står på tröskeln och skakar om både hennes och Dakotas liv...

Vill man ha en skön och god bok att sjunka in i ska man läsa den här! Och vill man inte sticka innan, så vill man det efter! ;o) Dessutom bjuder slutet på en stunds förlösande gråt!

2 kommentarer:

svartanova sa...

Åh! Nu vill jag också läsa min. Tur att det finns tid nu. :)
Fin mall du har bYtt till!

Maja sa...

Jag skulle vilja ha det så snajdigt som du men jag får nog ta någon regndag i sommar och trixa med det. Ja du har en upplevelse framför dig!