fredag 19 februari 2010

Klockan 21.37 av Karin Alfredsson

Ellen Elg är mammaledig och trivs mer med det än både hon och Björn trott. Men till slut börjar det bli lite enahanda och Ellen hoppar på ett erbjudande om att åka till Polen och jobba för Women on Waves.

I Polen har den katolsksa kyrkan stärkt sitt grepp om samhället efter kommunismens fall. Gamle påven Johannes Paulus II ses som det stora föredömet, än mer efter sin död 2005. Kvinnors rättigheter beskärs eftersom abort inte är tillåtet och den konservativa kyrkans syn präglar sexualundervisningen, dvs det finns nästan ingen. Preventivmedel är dyrt.

Ellen och Women on Waves genomför medicinska aborter på en båt ute på internationellt vatten, där holländsk lag gäller eftersom båten går under holländsk flagg.

En gammal bekant skurk återvänder för att sätta käppar i hjulet, och på hemma plan händer skumma grejor.

Den är bra. Jag blev inte besviken alls. Jag gillar att man lär sig mycket samtidigt som det är spännande att följa Ellen till jordens alla hörn. Tillsammans med henne har jag nu rest till både Afrika, Vietnam och Polen. Det finns saker jag absolut inte hade en aning om när det gäller vårt grannland. Jag blir bestört över hur kvinnor behandlas, bara ett stenkast ifrån våra gränser. Faktabakgrunden är bra, och lärorik! Det är också roligt att se hur det egentligen går för Ellen och Björn, det var ju lite trassligt i Vietnam...

Nu ser jag fram emot att få hänga med till nästa ställe med Karin och Ellen!

Inga kommentarer: