onsdag 20 maj 2009

Luftslottet av Stieg Larsson

ÅÅÅÅÅH! Aj lav Stieg Larssons böcker! Det går inte att släppa dem! Luftslottet gör mig inte besviken. Den tar vid där förra boken slutade, nämligen efter de dramatiska händelserna i Gosseberga.

Lisbet är inlagd på sjukhus och Mikael Blomkvist är Zalachenko-klubben på spåren. Annika Giannini blir utsedd till Salanders advokat och sedan får man följa händelseutvecklingen fram till rättegången.

Jag gillar konspirationer, men blir rädd i min naiva lilla bubbla där Sverige är ett rättssäkert land. Jag är helt övertygad om att det pågår saker som folket inte har en aning om. Det känns läbbigt tycker jag.

Larsson skrev utan krusiduller och det gillar jag. Han är en mästare på att bygga upp förväntningarna och man bara måste läsa vidare!

Min största sorg är att jag nu avslutat trilogin och geniet inte finns i livet längre. Finns det något substitut?

3 kommentarer:

svartanova sa...

Jag vet. Det känns tomt.

emm sa...

Jag tyckte också om Milleniumtriologon jättemycket. Så bra!

Torbjörn Wester sa...

En tragedi att mannen dog!

Du kan ju testa att läsa "I döden dina män" av Niklas Ekdal om du gillar konspirationsteorier.

Jag har lagt till en länk till din blogg i min länklista över bokbloggar! Om du vill får du mycket gärna länka till mig... :-)

http://www.litt.se