söndag 24 maj 2009

Nobels testamente av Liza Marklund

Den här boken handlar om hur forskningen blir alltmer beroende av pengar och hur man kan manipulera sig till olika saker i forskningsvärlden. Den tar sin början i ett mord under Nobelfesten och Nobel och hans arv går som den röda tråden genom berättelsen. Marklund väver som vanligt ihop flera trådar till en gemensam härva.

Den är lättläst och underhållande och intrigen med galna grannar och Karolinska institutets forskare är spännande.

Synd att det är Annika Bengtzon som är i huvudrollen! För att vara en stark och karriärinriktad kvinna så är hon förvånansvärt flat när det verkligen gäller, och jag gillar inte hennes självuppoffrande dubbelmoraliska attityd. För varje bok blir jag bara mer och mer irriterad, och jag kommer inte att läsa nästa Marklund-bok, där Thomas och Annikas äktenskap säkerligen kommer att antingen haverera eller tas till nya höjder av lycka.

1 kommentar:

svartanova sa...

Jag har inte fastnat alls för Liza Marklund, så det räcker nog med att jag läser dina sammanfattande tankar här. :)
Tack!