fredag 2 april 2010

TWLILIGHT-serien

Nu har jag betat av tre av de fyra böckerna i serien om Edward och Bella. Den omöjliga och passionerade kärleken mellan dem fascinerar. Den är måhända lite omogen och i vissa fall till och med lite väl klyschig, men ÅH! Kärleken!

Jag gillar vampyrtemat, mitt i den amerikanska småstaden. I den andra boken kommer varulvar in i bilden, kanske inte helt oväntat med tanke på hur författaren beskriver Jacob Black och Quilute-indianerna. Det blir en intressant intrig med tanke på att Bella älskar Edward men också är vän med Jacob. Jacob är den som hjälper Bella upp ur det stora svarta hål hon ramlar ner i när Edward lämnar henne. Bandet mellan dem är starkt.

Så småningom inser Bella att hon även är kär i Jacob, och bäddar också för en fortsatt rafflande fortsättning i fjärde delen. Jag vet inte riktigt om jag gillar den vändningen. Det blir kanske väl mycket tuppfäktning över det hela... Självklart ska det omöjliga valet säkert plåga stackars Bella än mer i nästa bok.

En annan sak som slår mig, och nu låter jag nästan överdrivet kritisk fastän jag faktiskt slukade de tre böckerna, är hur Bella beskrivs hela tiden... Suck. Att en tjej ALDRIG kan vara stark, modig, egensinnig. Nej, när hon är det behöver hon hela tiden räddas, av än den ene än den andre uppvaktande kavaljeren! Hon är så klumpig att det är osannolikt, och vädjar därför ändå mer till att bli omhändertagen. Jag gillar det inte. Hon framställs bitvis som ett våp trots att hon är smart och har en egen vilja. Att välja mellan Jacob och Edward är det klassiska dramat, och kommer säkert ge upphov till än mer snurriga tankegångar i Bellas huvud. Hon tycker ju att det är otroligt att Edward är kär i henne, han som är så VACKER och hon som är så FUUUUL och KLUMPIIIIG.Hennes självkänsla är så svag, och hon behöver hela tiden bekräftas av männen och det irriterar mig.

Men trots att det finns en hel del som jag inte gillar så slukar jag böckerna, och följer den dramatiska och passionerade berättelsen om Bella och Edward, och sedermera också Jacob. Den trollbinder och den gör att man genast fortsätter i nästa bok när den ena är utläst. På det hela taget en riktigt bra och spännande läsupplevelse! Men den första boken är bäst!

3 kommentarer:

svartanova sa...

Nej! Har du fallit i vuxen-kritiskfällan????!!!!
Jag gillar att hon är helt hjälplös. Men det verkar jag vara den enda som gör... ;P

Jag kunde inte bestämma vilken som var bäst, de hade inte varit bra utan varandra. Som sagt, en bok, fyra kapitel. ;)

Mycket nöje med den sista! :) ♥

Maja sa...

Nej, men jag tycker inte jag kan bortse ifrån våpigheten. Fast jag gillar dem ändå!:o)

svartanova sa...

:) Dessutom har du ju en fin del kvar. ;)