söndag 13 november 2011

Blandat babbel

Veckorna går fort. Alltför fort. Det är samtidigt skönt eftersom hemresan närmar sig med stormsteg. Jag längtar hem. Jag längtar efter frisk luft, rent vatten, att krama nära och kära och förhoppningsvis få åka skidor och njuta av knastrig snö under skosulorna.

Förra veckan var vi på terminsrapport hos lärarna i skolan. Det har gått över förväntan bra för barnen. De klarar sig bra i själva skolämnena trots att de får kämpa eftersom kompisarna i många fall ligger två år före, med t.ex. att läsa och skriva och räkna matte. Självförtroendet är det dock inget fel på, vilket är bra, för då tappar man inte sugen. Rent socialt med att sköta sig och göra vad som förväntas och att kunna prata och vara delaktig funkar fint för alla tre barnen. Det är extra glädjande för oss eftersom vi har ett barn som haft lite svårt att sitta still och fokusera hela skoldagen. De har anpassat sig bra och den lilla damen vi har är tydligen något utöver det vanliga när det gäller att utveckla sitt andraspråk (engelskan). Känns fantastiskt att få följa deras utveckling och hur fort de lär sig.

För övrigt har jag lunchat med min arbetskompis Anette i Xinxiandi (tillsammans med hennes syster som arbetar här i SH). Det var en uppskattad lunch, och jag fick med mig två paket Havrefras som vi äter av med andakt!

För en dryg vecka sedan hade vi också Lidköpingsbesök, som var mycket uppskattat. Släkten hade skickat med nödvändigheter som nässpray, Finncrisp och smågodis. Vi fick också en klänning till Alma och tidningar till grabbarna. TACK snälla!

Jag har också kommit igång med träningen ordentligt efter min dunderförkylning. Det känns jättebra och numera klarar jag fem km på crosstrainern i ganska högt tempo. GÖTT!

I fredags när barnen var lediga åkte vi till Shanghai Science and Technology Museum. Det var kul, men trots att bygget är stort och flashigt känns allt lite kinaslitet. Knappar man skulle trycka på för att få en upplevelse funkade inte, de uppstoppade djuren var lite dammiga, det var mycket infoskyltar på rymdavdelningen istället för upplevelsegrejor. Inträdet var dock väldigt billigt: en dryg hundring för mig och tre barn.


För övrigt hade vi en supertrevlig middag med Volvofruarna på Lost Heaven, med efterföljande drinkar på Glamourbar. Men bilder kommer i ett eget inlägg. :o)

Lägger in lite blandade bilder. :o)

 Äckliga supermegastora läbbiga JÄTTESPINDELN som bor i buskarna utanför grannarna på bottenvåningen. BLÄÄÄÄÄ!



 Workshop om engelska som andraspråk. Almas stödlärare Mr Pritchard till vänster, och grabbarnas Mr Capps till höger. Mr Capps är avgudad av killarna!:o)



 Tacomys med Maja och Hugo i fredags.



 Kolla vad som öppnat i Xintiandi! Var dock inte inne, men det måste jag kolla upp. Här i Kina kan det lika gärna vara någon fejk-kopia...



 Jag och Anette!



 Besök på Shanghai Science and Technology Museum.



 Grabbarna skulle på maskeradkalas förra helgen. Viggo gick som Michael Jackson och Malte var ninja.



 Grabbarna och Hugo på SH Science and Tech.



 Utanför SH Science and Tech.



 Stora dinosaurieskelett.



 Bus och kul. :o)



 Hela skaran.



 Inomhuspoolen på klubben. Här kan man simma längder i det uppvärmda vattnet.



 Lekdelen av poolen. Barnen trivs! Jacuzzin fick jag inte med på bild, men den uppskattas av både barn och vuxna. :o)



 Vackert i Xintiandi.



 Vänner på väg till badet. :o)



 Hamstrat glögg och rent skamlösa mängder kaviar på Ikea.



 Almas finska klasskompis Hilla. Det är kul att leka med ansiktsfärg. :o)



 Alma.



 Malin, jag och Åsa (som håller i kameran) på lunch på Simply Thai på Hong Me Lu. Skönt att sitta ute och äta i slutet av oktober!



Heidi (Hillas mamma) och jag fikade hos Kirsi på Rancho Santa Fé. Då fick hon leverans av designerstolar hon beställt. Vi provsatt och Kirsi skruvade. :o)

Inga kommentarer: