torsdag 2 april 2009

Böcker!

Jag betar av bästa Vinterstaden i ett hastigt tempo. Den är riktigt bra och eftersom jag är en fan av både Van Veeteren och Gunnar Barbarotti (Håkan Nesser) så kan jag inte hjälpa att jag drar paralleller mellan dem och den ensamstående polisen/kriminalaren Erlendur i Vinterstaden. Jag gillar den. En pojke mördas och straxt därpå är mamman och broderna borta. Det handlar om rasism under ytan och ett samhälle där känslan av att vara utanför allt på en kall ö gör att många tar livet av sig. Försvinnanden är vanliga, men det är däremot inte mord.

Visserligen tycker jag att upprepningar som historia två gånger i en och samma mening gör att man blir lite avslagen, men intrigen är spännande och när de gräver djupare i mysteriet och bl.a. rör sig i skolmiljön bland lärare måste jag läsa vidare!

I skolan läser vi just nu Linas kvällsbok av Emma Hamberg och Mannen utan öde av Imre Kertész. Tjohooo! Mycke böcker blire för att citera en gammal Lorry-karaktär.

1 kommentar:

svartanova sa...

Har du läst Mannen utan öde än? Är SÅÅÅ nyfiken på vad du tycker! Tack för att du med ditt lästempo inspirerat mig till läslust igen. Och tack för Bill och Bull-dokumentet på mitt skrivbord. ;)
KRAM