tisdag 7 april 2009

Vinterstaden

Den var bra! Jag gillar hur de tre fallen (försvunnen kvinna, den mördade Elías och ett gammalt gammalt spår av en pedofil) vävs ihop utan att kanske ha någonting gemensamt. Det tredje fallet med pedofilen blir som en cliffhanger, nu vill man ju läsa nästa bok för att se om han hittar honom. Utanpå de tre fallen ligger Erlendurs lillebrors försvinnande. Det har präglat honom starkt och är den röda tråden genom boken. Men man får en känsla av att det mystiska försvinnandet inte är utagerat heller eftersom de båda barnen helt plötsligt intresserar sig för det som hänt...

Även om landskapet beskrivs som ogästvänligt och kallt så anar man ändå dess vilda skönhet och man bli lite sugen på att resa dit. Det är intressant också att få veta mer om hur det isländska samhället fungerar, t.ex. hur invandringen ser ut och hur samhället hanterar den.

En notering jag gör är att mina djupt rotade fördomar om de isländska förnamnen bekräftas: VÄLDIGT många förnamn slutar på -ur, inte bara Erlendur utan många andra också! :o)

Nu blir det till att klicka hem fler Indridason!

2 kommentarer:

svartanova sa...

Vad roligt att jag skriver så att du blir sugen på att läsa. Själv tycker jag att det blir väldigt taffligt, upplever att jag hoppar över så mycket att det är svårt att förstå vad jag menar. Men du känner mig väl så väl att du kan fylla i glappen själv. ;) Vägen var verkligen speciell.

Ta hand om dig och njut av LOV!

Maja sa...

Hehe...Njuter för fullt!