fredag 13 november 2009

Blandad kompott

1. Skam av Karin Alvtegen är en märkligt läsvärd bok. Det är vardagsbetonade personligheter med en twist man möter. En kvinna som växt upp i ett extremt religiöst hem och sedan isolerat sig och ätit, ätit och ätit. Ju större hon blivit desto mer avskärmad från verkligheten utanför dörren har hon gjort sig.

Väninnan växte upp en annan typ av hem, men det slutade med att hon för att undkomma sin misshandlande man tog livet av sina barn, och sig själv. Bara det att hon misslyckades med det sista. Hon skriver helt plötsligt ett brev till sin gamla väninna från förr, och brevet öppnar en helt ny värld för båda.

Mitt upp i allt detta, en familj i djup sorg, och en läkare som vill göra bot, och verkligen ger upp allt för att göra det.

Den var fantastiskt bra. Jag har inte läst något av Alvtegen förut, men det kommer jag definitivt göra igen. Hon är SUVERÄN!

2. Rysk dagbok av Anna Politkovskaja får mig att må illa. Putins Ryssland beskriv med så hemska detaljer att man äcklas av att världssamfundet bjudit in honom i finrummet. Det är verkligen rena skämtet när Anna rapporterar från verkligheten om tortyr, riggade val, jakt på terrorister i laglöst land... Försvinnanden, att tysta dem som slåss för rättvisan och demokratin, ibland som en ren återspegling av sovjetårens tysta skräck. Ett Putins Ryssland där folk stegvis tas ifrån sina grundläggande demokratiska rättigheter, där Tjetjenien spökar och är helt utlämnat åt Putins marionetter och deras motståndare som gör som de vill med en hel befolkning. Hemsk tortyr, våldtäkter, mord utförs av båda sidor.

Det kan låta svart, och det är det. Men Anna ger också en inblick i den ryska folksjälen, och en förståelse för dess kamp. Även Anna mördades, på hösten 2006. Medan världen tittar på fortsätter den skickligt regisserade teatern... LÄS DEN! En viktig och verkligt fascinerande bok om vårt grannland Ryssland. Man blir banne mig mörkrädd.

1 kommentar:

svartanova sa...

Åh, nu vill jag läsa...

Jag har resten av Alvtegen i hyllan om du vill vandra över och låna... :)Like them A LÅTT!

Ha en RIKTIGT skön helg!