söndag 15 november 2009

Kvinorna på tionde våningen av Karin Alfredson

Åh vilken bok! Detta var temat för pocketboklotteriet som träffas med jämna mellanrum. Jag blev positivt överraskad, även om Svartanova (som inte sprider solksken om skitböcker) menade att den är väldigt bra!

Huvudkaraktären Ellen Elg arbetar på ett sjukhus i Hanoi. Med sig har hon man och barn. Man får följa hennes liv på sjukhuset, och hur hon långsamt börjar uppdaga att myfödda barn säljs direkt från förlossningen, till västerländska pedofiler och andra monster. Hon kommer också i kontakt med en bordell där hon lovar att ordna spiraler och hiv-tester.

Man får tillbakablickar till Ellens tid i Afrika i den här boken, och det gjorde att jag har beställt den. Man undrar ju vad som hänt där egentligen.

Bokens titel syftar till tionde våningen på ett hotell i Hanoi, ökänt för att vara ett näste med sexhandel och trafficking i fokus. Kopplingen till tionde våningen är väl inte helt solklar. Alfredson gillar att blanda in många trådar, mycket fakta och ibland blir man helt snurrig. Samtidigt som boken nystar i mordet (?) på en svensk på hotellet, väver hon in barnhandeln på sjukhuset, tillbakablickar till Afrika, en knakande relation till sin man, kollegan på sjukhuset som misshandlas av sin make, bordellmammans tillbakablickar på kriget... Mitt upp i allt finner man den lilla lilla gamla gatuförsäljerskan som letar efter sina barn samtidigt som hon spanar på barnhandeln. Som sagt, lite snurrigt och mer än lovligt faktaspäckat på sina håll. Hon kommer dock undan med det för boken är spännande och tar upp en kultur i ett land där kvinnan inte är vatten värd. Den historiska biten är en bonus för historienörden i mig.

Det är inte för det fantastiska språket man läser denna bok, den är ganska alldaglig. Man läser den för att man fascineras av landet, kulturen, intrigen. Jag slukade denna bok på två dagar! :o) Nu väntar jag ivrigt på att nästa Alfredson ska dyka ner i brevlådan!

3 kommentarer:

svartanova sa...

Haha! Vi tyckte väldigt mycket samma. :) Jag ska vänta på den att den tredje, 21:37, kommer ut i pocket. :) Ska bli spännande att höra vad de andra tyckte och att få reda på vad vi ska läsa härnäst... :)

Anonym sa...

Det är något med boken som gör att man vill vända nästa sida med en gång. Har läst den första boken och tyckte nästan den var bättre. Kul i alla fall att alla läser samma bok! Kram Karin

Maja sa...

Svartanova: ja jättespännande ska det bli!:o)

Karin: Eller hur? JAg läste mitt i natten, var bara tvungen att läsa vidare!

Jättekul att läsa samma bok och höra vad alla tycker!:o)