onsdag 8 juli 2009

Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström


Den här boken utspelar sig i Belgien och är Ingrid Hedströms debut. Den utsågs till bästa svenska debut 2008 av Svenska deckarakademin. Jag förstår varför. Hon är noggrann och detaljerad. Hennes karaktärer är bearbetade och i centrum står undersökningsdomaren Martine Poirot och hennes man Thomas, samt teamet på hennes arbetsplats.

Jag gillar Martine. Hon är bestämd, rak och smart. Okomplicerad, fastän man anar en barnlöshetskris som ligger och puttrar under ytan. Hon pusslar skickligt ihop bilden av motiv och gärningsmän. I jämförelse med Annika Bengtzon ter sig den senare hysteriskt överambitiöst oroad av alla sina tillkortakommanden, nervös och vek i sin relation till andra. Ja ni vet ju redan att jag inte fixar Bengtzon för fem öre. Martine Poirot låter sig inte skrämmas av politiker eller outtalade hot. Hennes relationer pråglas av öppenhet, men det är hon som är chefen. Även i hemmet?

Madame Demaret mördas på öppen gata, en bil kör helt sonika på henne med flit. Respekterad och omtyckt lärare i samhället som hon är väcker det såklart upprörda känslor. Ett vittne till mordet, galna Gilberte, som bor ensam i ett enormt hus med ett stort antal katter, mördas en kort tid senare. Samtidigt arbetar Thomas Poirot med ett fall av medeltida karaktär. Han är historiker och vid en utgrävning påträffas en massgrav. Han letar efter orsaken till detta massmord och trådarna från 1400-talet vävs skickligt ihop med Martines pågående fall i nutid.

Jag dras till det belgiska. Mina favoriter är Van Veeteren. I min värld är han belgare ut i fingerspetsarna. Martine Poirot dricker kaffe på kontinentalt vis till frukost och springer till patisseriet och köper croissanter och bröd på morgonen. I like it.

Boken är suveränt bra, fångar läsaren på sida ett, man bara måste sluka den!

2 kommentarer:

svartanova sa...

Härligt! Den har ja skrivit upp på min klick-lista. :)

Det där bloggförslaget du hade lät verkligen som ett riktigt roligt projekt! På riktigt. :) Både att dela och ämnet. Kanske inte blir sådär flådigt om jag ska vara med men som en rolig grej. ?

Maja sa...

Du gör rätt i att klicka hem den! Jag har just nu klickförbud eftersom det står sju-åtta olästa böcker i hyllan!

Jag tycker vi kör igång det! Flådigt ska det inte vara. Bara trevligt. Du tar ju så fina bilder och kanske kan du få din lilla header-slav att göra en fin header till den, hehe...