söndag 22 juni 2008

Att blogga eller inte blogga... Ja, det är frågan. Och mitt svar på den frågan är: att blogga!

Idag har jag och barnen varit i skogen och förundrats över naturen! Det är underbart att släppa loss tre ivriga energiknippen där och sedan sysselsätter de sig i flera timmar. Tyvärr kan mamman inte svara på alla frågor om vilka fåglar det är som sjunger! Hmmm... Kanske får beställa lite fortbildning av en kollega (Kerstin, som är bäst på allt vad naturen heter!) som kan det där både utan och innan. Tur att det inte var ett test på sådant vid anställningsintervjun, vi tillhör ju trots allt naturskoleföreningen, haha. Men jag har andra kvaliteter; jag känner igen ett eklöv när jag ser det!

Är det inte så att barndomens midsomrar alltid var varma och goda och doftade blommor och jordgubbar? Vad är midsommar nu?

1. Fixa mat till sig och sina gäster, helst i tid. Och alla som känner mig och varit hembjuden till mig vet att jag ALDRIG är i tid med maten! När man var liten var det bara att sätta sig, på något mirakulöst sätt var bordet dukat! Nu ska man hålla koll och erbjuda sillfritt, köttfritt, mjölkfritt alternativ. Ja herregud, när jag var liten fick man väl för bövelen äta bara potatis om det nu var så att man inte åt det andra. DET var hårda tider det!

2. Alla blir helt plötsligt väldigt kunniga i att spå väder! Man tar till alla gamla trick man kan och SMHI:s hemsida läggs upp som favorit! (http://www.smhi.se/, en UTMÄRKT sida om man gillar sådant!) Man minns hur gamla Agda på hörnet spådde i himlens färg på kvällen, farbror Berras kunskaper kring hur fåglarna sjunger eller inte sjunger och annan gammal skåpmat... Och man hoppas hoppas, men...

3. Vädret är skräp. Nej, vädret är till och med värre än skräp. Den tunna sommarklänningen som man optimistiskt införskaffade i mars, i en dimmig blandning av stress och tillförsikt (när man ändå handlade hela sommarmunderingar till TRE barn, dock ej med skocken hängande i hasorna) hänger oanvänd. Den stirrar anklagande på mig när jag öppnar garderoben för att ta fram allt vad jag har som är gjort av ylle, ullmax och andra high-tec-material som skyddar mot det sedvanliga arktiska klimatet kring midsommar! Sommaren är kort, jajjemän, det mesta regnar bort, men nu borde Ledin även lägga till någon texterad om de orkanvindar som vi kan lägga till sommarens smörgåsbord av väder!

Nåväl... Nu är det dags för mig att ta tag i den ickevirtuella och mer verkliga delen av mitt liv!

4 kommentarer:

svartanova sa...

Äntligen!!!
Åh vad roligt, nu är jag inte ensam på jobbet om att "slösa min tid framför en blogg" ;)

Midsommar var nog bättre förr. Ibland längtar jag så förfärligt tillbaka till den lyckliga barndomen...

Förresten, för mig som inte kan spanska - vad betyder bloggnamnet?

Fröken Nina sa...

Välkommen hit till bloggvärlden, jag hittade hit via Svartanova och ser fram emot ännu en lärare här ute i cyberspace! :D

Maja sa...

Bloggnamnet betyder själ och järta. Tyvärr var det redan upptaget så jag fick ta bort o:et i webbadressen...

OJ vad vi ska SLÖSA bort tiden varenda dag nu! Ska bli kul det! :o)

Maja sa...

Fröken Nina: ja, det är en helt ny värld! Ska bli spännande att se, men jag har en lång väg kvar tills detta blir som det du byggt upp!