måndag 23 juni 2008

Hundra procent eller inget alls...?!


Alma y corazón betyder själ och hjärta på spanska. Anledningen till att jag valde detta till min blogg är att jag har en nyväckt passion för detta vackra språk och dessutom vill jag leva så; till hundra procent. Det jag lägger min kraft på ska vara sådant att jag vill göra det helhjärtat.


Ibland kan det vara svårt att få ihop alla delar i ens liv, men jag försöker varje dag. En viktig del i det hela är att inte ha dåligt samvete över allt man inte gjorde, utan vara nöjd med vad man har uträttat! Det är lätt att sätta fingret där det brister och tänka att det där gjorde jag inte bra, men inte lika lätt att tänka på vad jag kan vara nörjd med. Som en kollega säger: DET KAN ALLTID BLI BÄTTRE! Ja, en del saker kan det, och vi kan anstränga oss för att bli bättre. Ibland behöver vi kanske också bara slappna av och inse att det här är vad det blev. Och vara nöjda med det.


Vi som jobbar som lärare är ofta väldigt drivande och engagerade personer, och det kan vara svårt att vara nöjd då. Eftersom vi arbetar mot högt ställda mål är vi också vana vid att fortsätta arbeta på, att se vad som kan förbättras och slipas och drivas framåt. Då är det viktigt att kunna släppa taget ibland också. Inte om eleverna naturligtvis, men kanske på andra områden; att läsa en bok istället för att diska, att lyssna på en bra skiva istället för att vika tvätt, att prata med sin man istället för att jobba undan det sista...
I det här sammanhanget måste jag också nämna Svartanova, som är en kreativ och inspirerande person och som talat sig varm för bloggandet! Hon är hundra procent och lite till! Titta gärna in på hennes blogg En stund på jorden!
(Bild lånad från http://www.kulturstan.se/)


2 kommentarer:

svartanova sa...

Fina reflektioner om vårt yrke och om hurdana "vi" är...

Och tack. Det värmde. Jag har innetofflor på mig fast det är sommar men jag kan nog ta av mig dem nu.

Maja sa...

Hehe... Själv har jag varit invirad i en fleecefilt när jag och barna varit ute i trädgården idag. Jisses! Skönt att snart få komma till solen? Vi längtar redan till september då vi drar till Turkiet, om det ska fortsätt så här...