måndag 26 september 2011

Ny vecka, nya utmaningar

Nu har jag tappat bort de svenska vokalerna ett slag, hoppas ni kan leva med det. :0)

Den har veckan ar sista veckan fore hostlovet. Sen kor vi fram till jul. Barnen ar trotta och behover lovet nu. Tror att ocksa min man kommer tycka det ar skont att bara vara ledig en hel vecka. Jag har kunnat varva ner efter den hysteriska flytten (kommer for alltid minnas sommaren 2011 som ett kaos bestaende av kartonger, slangande av grejor, farval och att suga ut det basta basta av sommaren).

Jag ar sa glad att vi gjorde mycket av sommaren, nu nar jag tittar pa bilder sa kan jag kanna att jag aldrig kommer att bo utomlands for evigt. Den svenska sommaren ar fantastisk. Och vi bor pa ett bade vackert och rent stalle pa jorden. Det ar rent vatten i kranen och det ar en lyx att bara kunna vrida pa den och fylla vara glas och kastruller. Har har vi filtrerat vatten i kranarna, men det ar inte drickbart eftersom det ar mycket tungmetaller och annan skit i vattnet. Vi kokar inte ens maten i det vattnet, anda ar det MASSOR av manniskor som dricker det varje dag. Vi far vart vatten levererat i stora plastbubblor som vi satter pa en sk dispenser. Den kyler en del av vattnet och varmer en del. Det tar lang tid att fylla en kastrull sa man far ha talamod. En stor bubbla kostar 26 RMB och den blir levererad till dorren.

Pa manga andra satt ar livet har latt att leva. Det ar bekvamt och sannande och framfor allt valdigt socialt. Vi har traffat massor av trevliga manniskor, varav nagra kanns som vanner for livet. Kanns sa skont. Man ar valdigt utlamnad har och att bygga upp de nya sociala kontakterna (och sen bibehalla dem) tar kraft. Bekvamligheter som att bestalla frukostbrod nybakat till dorren (hanger pa dorrknoppen nar man vaknar) eller att ata pa restaurang nagra dagar i veckan for att det ar bade gott och mycket billigare an hemma borjar bli vardagsmat.

idag kommer barnens mobler, vilket vi sett fram emot lange. Just nu ligger deras leksaker i ladorna fortfarande. Samtidigt ska en vagg malas om och golvet fick vi iordninggjort forra veckan. Vi trivs bra i lagenheten, men jag spanar langtansfullt (tillsammans med min van Malin) mot Forest Manor. Vi bor sa ljust och fint, trevlig utsikt har vi ocksa, men jag saknar lite att ha hus och tradgard.

Nog for tillfallet. Nu blir det kaffe i min ensamhet innan alla kommer hit och grejar. Lyxigaste lyxen att ha atta timmar varje dag som bara ar MINA. Jag ar sa tacksam for det.

Inga kommentarer: