torsdag 1 september 2011

Pagininikontraktet av Lars Kepler

Åh herrejösses vilken bok! Vi möter återigen Joona Linna och ett mycket knivigt fall som är med dödligt än något annat. Svenska Freds- och skiljedomsföreningens ordförande Penelope Fernandez tar en båttur med sin pojkvän Björn och sin syster Viola. Björn och Penelope går i land för att få en stund för sig själva, och när de återvänder hittar de Viola död. De flyr för sitt liv när de inser att mördaren inte försvunnit...

Inne i stan hittas Carl Palmcrona död, hängd i sin lägenhet. Är det självmord? Mord? I hans närhet finns nämligen inget han kan ha klivit upp på för att kunna lägga halsen i snaran. Palmcrona har en professionell koppling till Fernandez, eftersom han är chef för ISP, som granskar och beviljar vapenhandel mellan svenska företag och andra länder. Fernandez och Palmcrona är opponenter kan man säga.

Ju längre in i boken vi kommer, desto tydligare framträder en bild av skumraskaffärer med vapenexport. I bakgrunden figurerar en typ av maffiaboss, som naturligtvis på ytan är ren som snö. Det är finurligt och mycket spännande skrivet och man känner sig tvingad att bara vända blad på blad. Joona är mycket sympatisk, men man anar trassel och trubbel eftersom han flirtar med både Anja på stationen och Disa... Jag gillar att han är finlandssvensk och hör den mjuka dialekten i huvudet när han talar i boken.

Kepler väver skickligt ihop lösa trådändar, introducerar flera personer vars liv sammanflätas av helt oförutsedda händelseutvecklingar. Det är väldigt bra skrivet och som läsare kan man inte hålla sig, man ligger uppe halva natten och läser, och läser i köket medan man rör i grytorna osv osv.

Jag gillade Hypnotisören, men denna är bättre. Lite sorgligt att den är slut. LÄS DEn!

1 kommentar:

Sara Tärnqvist sa...

Kul att läsa att du tyckte denna var bättre än den första. Jag tyckte tvärt om : ) Fick börja om i den här flera gånger innan jag slutligen tog mig igenom hela... I och för sig kan jag förstå att den här ska vara bättre, mer avancerad intrig och mindre publikfrieri med vidriga detaljer, men jag kanske är lättköpt : )