fredag 23 september 2011

Veckans virrvarr

Herregud, vilka veckor det varit! Jag ska försöka summera lite, men misstänker att jag inte hinner få med allt innan jag ska sticka och shoppa lite. :o)

Förra veckan hade vi tydligen (ovetande) bokat tur- och returbiljett till läxhelvetets sju kretsar och tillbaka. OH MY GOD! Benny kom hem till ett inferno och två barn hade en smärre härdsmälta innan vi var tillbaka på banan igen. Man kan lugnt säga att förutom språkförbistringen (som dock stadigt förbättras) så ligger barnen t.ex. cirka två år efter i matten. När man är 8 år här ska man kunna gångertabellen och man jobbar med tusental, hundratal, tiotal och ental. Nu gillar pojkarna matten jättemycket, så när vi väl hade fått ordning på det så har det flutit på bra.

En annan sak är att få uppgifter som går ut på läsförståelse. Att läsa en text på engelska och sen svara på frågor. Detta kommer från EAL (English as an Additional Language). Det är jättebra träning men en frustration när man inte kan uttala orden och vet vad de betyder. Det är som en puckel att komma över, men även det flyter på rätt bra nu.

För Alma har det inneburit ett STORT hopp från förskolan till ettan. Kompisarna som inte är från Norden, eller som har varit expats länge, kan redan skriva de små bokstäverna och alla siffror. Alma kämpar med att forma bokstäverna och jag fick be hennes lärare om material bara för att kunna träna hur bokstäverna formas. Samma sak med siffrorna. De räknar plus och minus i bok och än så länge tycker hon att det är kul. Det är med lite sorg i hjärtat jag tänker på hur Malte och Viggo fick sin lust för matte på Broholmskolan, genom praktisk och lekfull inlärning. Den får inte Alma på samma sätt. WISS är en IB-skola så de har ett bra helhetsgrepp om eleven och gör självklart också annat, mattespel och så vidare. Ett litet problem när det gäller skriva bokstäver och siffror är att den lilla damen är pedant, så mamman och pappan måste vara utrustade med stora mått tålamod när vi sitter bredvid och hon klagar men vi tycker det blir jättefint. Hennes stora hatobjekt just nu är siffrorna fyra och fem och att skriva frågetecken.

Det finns ett kul matteprogram på nätet som heter Mathletics som skolan prenumererar på, mycket uppskattat. :o)

Nåväl, efter den lilla trippen till läxinfernot så har vi inte varit där fler gånger, och färden den här veckan har varit någorlunda skumpfri.

Nog om det, över till nästa: Vi (läs Benny) skrev ett långt HOTmail (alltså hot som i vi tänker inte bo kvar om ni inte åtgärdar det som ni lovat ska åtgärdas) till chefen för hela bygget här efter att ha tröttnat på att vänta på möbler till barnens rum osv. Vi hade en lång lista med saker: spricka i sovrumsväggen, några golvplank under heltäckningsmattan i vårt sovrum som var lösa och trasiga, inga skrivbord och bokhyllor i två av barnrummen, ingen enkelsäng till Viggos rum, fläckar på väggarna i hallen, inget filtrerat vatten i kranen på två veckor osv osv. Efter att ha ringt VARJE dag och sökt någon av cheferna för huset där vi bor (det är olika för varje hus) så tröttnade min man. Och JÖSSES vilken fart det blev på dem. Vi hade nämligen också skickat vårt mail till vår kontakt på APP (som hjälper oss med alla praktiska saker här). Hon blev inte glad och ringde till "management" här och sen har det varit ett fasligt spring här. Lily trodde inte sina ögon i onsdags. Hon försökte städa men det var folk i vägen hela tiden. På onsdagen kom också högsta chefen för att personligen kontrollera vad som åtgärdast och vad som var kvar. Löften om fjäsk i form av vinflaskor och presentkort på SPA:t här nere på området mottogs också. Jojo. :o)

Den här veckan har vår ayi lyckats laga fantastisk mat som vanligt, men i tisdags fattade hon inte att vi ville ha riset TILL maten, så vi fick det efter att vi ätit upp kycklingen och grönsakerna. Nu får vi i alla fall ris. Hon undrade om vi hade någon elektrisk kokare till riset och jag sa nej. Jag trodde människan skulle få dåndimpen, hon såg ut som om jag var från en annan planet. Fick ta ut pengar så hon kunde köpa en kokare. Det ska tydligen gå att koka gröt i den också, så det ska jag prova i helgen. Jag har köpt runda vita riskorn, mjölk och kanel.

I förrgår hade jag beställt kycklingsoppa. Det blåste så och var ganska kallt så soppa kändes gott att äta när det var lite höstfeeling. Yeah right. Tror aldrig jag har ätit nåt vidrigare. Ayi satt till bords med oss så jag var TVUNGEN att vara artig. Jag svalde och drack vatten. Det var ris i botten av skålarna (tack och lov, så barnen fick något i sig alls) och sen hade hon kokat soppa på kyckling, någon rökig torkad svamp som hon blötlagt, kinesiska dadlar (mot Maltes näsblod) och långa strängar av sötpotatisfibrer som såg ut som nudlar. Och smaken. Ja den var obeskrivlig. Sen sa hon att nästa gång hon ska göra den så ska hon köpa hel kyckling. Mjo. Eller hur. När ayi gått hem skrek barnen efter te och smörgås.

Igår var jag på föräldramöte på skolan. Först var det lite smörgås, kaka och te/kaffe/dryck i matsalen, träffade flera mammor att prata med. Jag hade med Almas klasskompis mamma Heidi (från Finland så jag får träna mycket på mitt andraspråk). Sen var det allmän info för alla i gympasalen. Då fick vi ett ansikte på alla lärare barnen pratar om. Vi föräldrar satt på ena sidan, sen på motsatt sida om oss satt lärarna uppradade. Jag gjorde några iakttagelser: jag har aldrig sett så många högklackade skor på lärarna på ett föräldramöte i Sverige. Jag blev helt full i skratt när jag tänkte på alla foträta foppatofflor vi brukar ha på jobbet. Musikläraren spexade lite och då satt gympaläraren och himlade med ögonen (han satt på första raden mittemot mig). Oproffsigt, inte sant?

Tror att jag fått med allt. Nätet är SÅÅÅÅÅÅÅ SEEEEEEGT här så det är helt obeskrivligt det också. Därför lägger jag upp bilder en annan dag.

Nästa vecka är sista veckan och sen är det en hel veckas lov. Tjoho! Vi blir kvar på hemmaplan, tänkte att vi kanske tar oss ut i skogen och bergen lite. Det ska finnas ett fint ställe som heter Moganshan och om inte Malte får komma ut och sniffa gräs och flänga efter pinnar och spana efter djur så blir han nog olycklig.

3 kommentarer:

Maja Hessle sa...

Låter helt galet kryddat med otroligt roligt, spännande och konstigt. Men spa låter ju inte allt för illa måste jag säga ;)

Anonym sa...

Älskar din blogg och skrattar ihjäl mig åt era dråpligheter! Saknar de små liven! Mamma var här och läste bloggen idag och måste säga att så här mycket som hon besökt oss sedan ni flyttat, har inte hänt sedan barnen var små :).Hon älskar helt plötsligt fb och bloggen. Hoppas ni kommer iväg ut så Malte får sniffa lite! Krama fasters små grisar! Pia

Maja sa...

Maja:SPA kan man absolut leva med. :o)

Pia: halsa! Trevligt att fa besok! Kram!