onsdag 19 oktober 2011

Hemma på min gata i stan

Längs med hela Raketklubben går Bao Le Lu (Bao Le-gatan). Längre bort på den gatan finns bl.a. RT Mart (en mataffär) och det var dit jag gick för att handla idag. På vägen dit tog jag lite bilder från min gata i vardagen. Förutom att solen sken och det var en härlig promenad, så blev jag VÄLDIGT sugen på en systemkamera. :o)

 Korsningen precis utanför vårt compound (inhägnade bostadsområde), där man kan få nära-döden-upplevelser ibland innan man vänjer sig vid trafiken. Tur att man inte är vek i hälsan och lider av hjärtsjukdom för då hade jag garanterat kolat av vid det här laget.


 Korsningen åt andra hållet. Gatan som bilarna kommer ifrån heter Jin Feng Lu, som vi även har som adress, och där ligger Starbucks och restauranger bl.a. Lite längre ner på den gatan ligger amerikanska skolan. Längs Jin Feng Lu och Bao Le Lu ligger det också frisörer, blomsterhandel, DVD- och CD-shopar, kemtvättar, livsmedelsbutiker och inte mindre än två små lokala apple-butiker. Den ena blev vi rekommenderade av andra svenskar och den hete Cerritos, tar med er dit en annan dag.


 Vet inte vad detta är. Jag trodde först att det var en grej för att mata fåglar, men sen kom jag att tänka på att alla säger att det inte finns några småfåglar här p.g.a. att det är gratismat för kineserna. Är det kanske en fågelfälla? Om jag får svaret ska jag genast upplysa er.



 Från Bao le Lu tittar vi in genom stängslet på Raketklubben. Genom denna grinden kör skolbussarna varje dag och sen stannar de längs gatan. WISS-bussen är alltid längst fram.



 Gatan, men bara en cyklist, det brukar vara MASSOR.



 Närmaste grannen till vårt compound, på andra sidan en kanal som man måste gå över.



 Samma hus.



 Ser ni vad det står på skylten? Self-service Health House! Undrar hur det funkar?


 Ingen asfalt på trottoaren.



 Matbuden från KFC, McDonald´s och Pizza Hut tar ibland sällskap.



 Det gör poliserna också. Polisen längst fram skjutsade på sin kollega. :o)



 Andra som tar sällskap är byggarbetarna.



 På andra sidan gatan, en massa affärer som kan vara bra att ha: elgrejor, tobak, livs samt mäklare b.l.a.



 Den här mannen hade lite packning om man jämför med andra man sett i den här stan.



 Den här mannen kånkade på en massa påsar. När jag ser sådana människor blir jag kall om hjärtat för jag har sett hur hårt livet kan vara för fattiga här.



 Korsningen är bara enfilig, alltså en fil åt varje riktning, men det tror man inte när man ser den här bilden. Alla kör som häjkonbäjkon.



 Frisörsalongen pimpas, men jag vet inte varför.



 Ser ni de två krukorna? Det är en restaurang och på eftermiddagen och kvällen när människor slutat jobba och de kommer för att handla och träffas (det är marknad på kvällar och helger längs med gatan) så tar de fram massor av stolar och bord och har uteservering. Nu mitt på dagen såg stället inte öppet ut.



 Ytterligare en kanal.



 Kineserna är förtjusta i guld och rött..



 Kinesesiska staten subventionerar elmoppar. Utanför RT Mart brukar det vara knökfullt senare på dagen, men nu är det ganska få. De är utrustade med larm som tjuter något så bedrövligt när man låser och låser upp.



 Tecknen i entren betyder ingång, men det står även på engelska. :o)



 Gyllene måsen har hittat hit, säkert för länge sen.



Everyday China. High tec trafikljus och gammal bärvagn. Jag älskar det.

4 kommentarer:

Maja Hessle sa...

Roliga bilder!!! Man får en liten uppfattning om hur det ser ut runtomkring er, jättebra :D

Gustaf Öjerskog sa...

Känns finare på dina bilder än i verkligheten. Men det kan ju vara på grund av de fina kommentarerna! Härligt att se!

Anonym sa...

Kul läsning och roliga bilder att betrakta. Keep up the good work! : )

Maja sa...

Maja, Henrik och Gustaf: Tack!:o)