söndag 9 oktober 2011

Höstlovet 2011

Jahopp, då var höstlovet i det närmsta avklarat för vår del. Ni i Sverige har ert härliga framför er. :o) en liten summering av lite allt möjligt känns som på sin plats. Den här veckan har vi turistat i vår egen stad för att förbereda för besök till våren. VÄLKOMNA! Vi såg bl.a. Jing An-templet på Najing Xi Lu, Shanghai World Financial Center, Yu Yan och Shanghai Ocean Aquarium. Däremellan har vi bara slappat. Mycket bad har det förstås blivit, liksom lek med kompisar. Barnen har haft övernattningsgäster i flera omgångar under veckan och det känns så skönt att de hittat kompisar att leka med. Här på SRCA är det i och för sig inte så svårt eftersom det kryllar av barn. Flera av lekkamraterna har varit skol- och klasskompisar och just det känns extra viktigt. Sen känns det otroligt häftigt att de redan kan så mycket engelska att de kan leka och umgås i ett helt dygn med sina finska, engelska, australiensiska och danska kompisar. Svenska kompisar finns det också här, som tur är. För mig som vuxen känns det gott i själen när barnen mår bra och trivs. För min del är tillvaron otroligt bekymmerslös och stressfri. Jag vet att den inte är det för min hårt arbetande man, så därför känns det som en lyx att kunna vara en stöttning för man och barn utan att själv vara trött och stressad. Jag vet att tiden här bara är tillfällig och jag passar på att njuta av att kunna göra vad jag vill på dagarna. Min enda begränsning är tiden jag måste lägga på studierna, men det är lika mycket nöje som nytta så det känns inte alls betungande. Livet är mycket lätt att leva här. Och nästan för bekvämt. Jag saknar inte ett dugg att städa! Det är också en lyx att vara tacksam över och den enda lyxen som jag vet redan nu att jag kommer vilja ha även hemma i Sverige. Hoppas RUT-avdraget inte försvinner. :o) Vi bor i en grymt cool stad. Här finns människor och mat och kultur från hela världen. Visst är vi annorlunda, men hela SH är som en smältdegel. Det är häftigt att få vara en tillfällig del av det. Visst längtar jag hem, till frisk luft och rent vatten i kranen, den höga svenska höstluften och de krispigt klara och kalla dagarna. Och sen längtar efter snön, falukorv och stillhet. SH är fullt av människor. Jag blir full i skratt när jag tänker på hur vi Sverige försökte välja dagar att åka till t.ex. Liseberg och Universeum när det inte skulle vara så mycket folk. Herrejösses, här är det trångt, och jag har väldigt svårt att vänja mig vid armbågandet här. Tyvärr blir man lite likadan när folk bara knuffas och tränger sig fram. Vi nordbor är ju noga med våra köer...:o) en rolig marknad som min vän Malin visat mig (och som hon och jag återvänder till ungefär en gång i veckan, hehe) är fabric market. Det är ett underbart ställe! Allt sys upp efter önskemål och mått. Jag beställde senast en klänning för 300 RMB. Benny har köpt skjortor för 100 RMB. Nu senast beställde han två skräddarsydda kostymer i finaste ull- och kashmirkvalitet för 800 RMB styck. Klara om en vecka! Det finns tre våningar med skräddare och man kan beställa allt från kappor, kostymer, kavajer, byxor, jeansbyxor, balklänningar, traditionella kinesiska klänningar och topar... You name it. I love it. :o) Nåväl, nu ska jag knåpa ihopp några inlägg om sevärdheterna här i stan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Majsy!!! Du är verkligen värd all den lyx och egentid du har. Tänker på alla dagar du flängt runt med barnen på hockey, dans,innebandy mm och samtidigt jobbat heltid, så njuuuut!!! Du behöver nog inte oroa dig ang Rut. Till och med det röda blocket verkar fattat betydelsen av den :) Kommer göra allt för att komma över till er och handla lite hihi!