lördag 22 november 2008

The Last Lecture



Om du visste att du hade begränsad tid kvar att leva, vad skulle du göra då?

För ett tag sedan läste jag en artikel i Amelia om Randy Paush, som drabbats av cancer. Han jobbade på ett universitet och var van vid att föreläsa för studenterna inom sitt ämne. När han fick cancerbeskedet funderade han kring vad han ville göra. Han började spela in sig själv tillsammans med barnen och andra människor som betydde mycket för honom. Han försökte berätta för sina barn sådana livsvisdomar som han aldrig skulle få tillfälle att berätta. Vad ville han att hans barn skulle få med sig i livet? Kärlek såklart, men också kanske mod och styrka och självförtroende.

Resultatet blev en föreläsning (Really Achieving Your Childhood Dreams) och en bok (The Last Lecture).

Jag är sugen på att läsa boken, men vet inte om jag klarar den på engelska. Jag blev främst intresserad av livsödet men också sättet att hantera det tyngsta beskedet. När jag fick barn började jag fundera mycket kring min egen dödlighet. Man orkar ju knappt tänka tanken på att min inte ska se sina barn växa upp. Men om nu det värsta skulle ske, vad skulle jag vilja säga till dem och lära dem?

Det här är lite på temat "Himlen kan vänta" som nu går på SVT. Jag har ännu inte sett ett endaste avsnitt eftersom jag tror att jag skulle gråta huvudet av mig. När jag läste artikeln i amelia grät jag också. Boken borde alltså vara, förutom en riktigt bra läsupplevelse också en förlösande sådan.

OCH VILKEN TITEL!

Här kan du läsa mer Om Randy Paush...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg honom hos Oprah. Klok man. Men sorligt var det!

Maja sa...

Ja, hur tragiskt som helst! Jag missade honom hos Oprah, men kan tro att också det var en förlösande upplevelse...