lördag 24 januari 2009

Mma Ramotswe

Alexander McCall Smith ger som ingen annan en hoppfull bild av Afrika i sina böcker om Mma Ramotswe i Botswana. Jag återkommer hela tiden till de här böckerna om Botswanas första kvinnliga privatdetektiv och jag älskar dem!

Jag gillar den kärleksfulla beskrivningen av den torra jorden, de knotiga träden och hur den magra boskapen äter sig fet efter de ihållande regnen. Jag älskar Mma Ramotswes myndiga och redigt utmärkta person. Jag älskar hennes upplevelser av sitt land och sitt folk.

Nu har jag givit mig i kast med Livets skafferi, och det känns som att hälsa på hos en gammal vän! :o)

3 kommentarer:

svartanova sa...

Åh, då måste jag snart börja med den första boken. Nu hoppade den upp några snäpp i läshögen.

Maja sa...

Tycker jag absolut! De är ljuvliga, hans böcker!

svartanova sa...

Ett hyllplan är färgglatt och där har jag försökt att sortera. ;)

Jag tror säkert att du kan sy fast någon slags svans på ugglorna!