torsdag 29 januari 2009

Pocketboklotteri!

Äntligen dags för pocketboklotteriet igen! Temat är en annan kultur. Jag beställde tre böcker från bokus för jag kunde inte bestämma mig: Mitt Iran av Shirin Ebadi, Sommarsquash Tokolosh av Rachel Zadok och Rysk dagbok av Anna Politkovskaja.

Shirin Ebadi skriver om ett Iran där hon som utbildad jurist och domare inte har någon naturlig plats efter revolutionen, ett Iran där en mans liv är värt dubbelt så mycket som en kvinnas...

Sommarsquash Tokolosh handlar om Faith som växer upp i Transvaal, mestadels med sin mor eftersom fadern är handelsresande. Modern fyller henne med historier om allt övernaturligt, men mest av allt tokoloshen, en ande som håller sig gömd i källaren.

Anna Politkovskaja skrev sakligt om det korrumperade Ryssland där demokratin verkar vara förlorad. Hon var även journalist och starkt kritisk till Putin och hans stenhårda styre. Hon mördades utanför sitt hem 2006.

Jag väljer mellan Politkovskaja och Ebadi. Tror det blir Ebadi som jag tar med mig...

Inga kommentarer: