fredag 6 februari 2009

Det svenska samhällets demokratiska grund och alla människors lika värde?

Jo, tanken är fin, ja rentav vacker. Och självklar. Men inte för alla.. Efter att ha sett en del av den film som poliserna själva spelade in under kravallerna i Rosengård i höstas så kan man inte bli annat än äcklad!

I filmen uttalar sig poliser om ungdomarna som blattejävlar, att de kommit till fel kommun, apjävlar och att de ska få så duktigt med stryk att de inte kan stå. Detta är alltså lagens väktare och dessutom VUXNA män som med den inställningen ska gå ut bland ungdomarna och skapa lugn, i ett Rosengård som brinner. Fy faan säger jag bara. Det är inte konstigt att invandrarungdomar och andra saknar förtroende för polisen! Tyvärr är det ju så att även om man vet att inte hela kåren är likadan så får ju alla poliser klä skott för detta. Vi generaliserar lika mycket som poliserna i bussen på väg ut i oroligheterna i Rosengård. Skillnaden ligger i att de som inte bär uniform och generaliserar kan bli utsatta för kränkningar och våld av dem som bär det. Att som vuxen, och dessutom företrädare av det svenska rättssamhället, bära med sig ett sådant förakt och en vilja att göra ont, det tycker jag är HELT OACCEPTABELT!

Det värsta av allt är att detta är poliser som gått igenom det svenska skolsystemet som stadigt vilar på ett demokratiskt fundament och värderingar som tydligt talar om alla människors lika värde. Polisutbildningen är ett led i detta utbildningsväsende och där har de suttit med sina falska förespeglingar och fått ut sin examen. Jag är verkligen otroligt illa berörd och upprörd och jag vill se huvuden rulla. Lika gärna som jag betalar skatt för att vi ska ha poliser i det här landet, vill jag se räfst och rättarting inom poliskåren.

Jag försvarar absolut inte att man startar stora upplopp och kravaller för att protestera, eller att man bränner bilar eller på andra olagliga sätt demonstrerar sitt missnöje. Det är också fel!

Mycket handlar om min naiva bild av ett rättsväsende som fungerar och en rättssäkerhet som inte är så urholkad som den tydligen är, men visionen måste väl ändå vara att ALLA ska vara lika inför lagen!

1 kommentar: