lördag 13 augusti 2011

Blodläge av Johan Theorin

Vi återvänder till Öland och Gerlof, som får nya grannar. En mängd fastlänningar bygger nya vräkiga bostäder i anslutning till hans lilla stuga. En av dem är psykologen och författaren Max Larsson och hans fru Vendela. Deras relation är allt annat än kärleksfull, snarare en översittar-undergiven-relation. Gerlof är minst sagt tveksam till deras skrytbygge.

En annan av Gerlofs grannar är Per Mörner. Hans dotter Nilla ligger på sjukhus pga svår livshotande sjukdom. Han oroar sig, men har också sin sjuke far att tänka på. Fadern är gammal porrfilmsproducent och det rör upp känslor hos både Per, hans före detta fru och grannarna på Öland när Per hämtat dit sin far. Fadern och Per har aldrig haft någon vidare bra kontakt, men efter ett samtal från fadern i ren desperation från en fastighet i Småland bestämmer sig Per för att åka dit. Han kommer fram lagom för att hinna rädda sin far och sig själv undan lågorna när huset brinner upp.

Pers far, Jerry Morner, pratar osammanhängande om Markus Lukas och Jerry Bremer efter att han kommit till Öland. Flera av grannarna verkar också reagera på Jerrys närvaro...

Vendela är en av de starkaste figurerna i boken. Eller starkaste, hon är vek, men ändå viljestark på något underligt vis. Hennes tro på älvorna har mynnat ut i ett försök att skriva en egen bok. I vanliga fall skriver hon det mesta av sin mans material, böcker som han sedan tar åt sig äran av, men nu har hon bestämt sig för att skriva om alvarets älvor. Tron på älvorna är stark hos henne, orsaken är hennes uppväxt inte så långt ifrån hennes nybyggda hus.

Det är flera mysterier som måste få sin upplösning i boken. Ett är Vendelas tragiska uppväxt med en far som var väldigt distanserad, och en "invalid" som de kallar det på övervåningen. Det visar sig vara hennes bror Jan-Erik. En natt brinner ladugården ner och polisen rings till platsen...

Ett annat är Jerry Morners porrförflutna som kommer ikapp när han blir avsiktligt påkörd på öppen gata och avlider av skadorna. Bilen som kör på honom har flera gånger siktats vid stenbrottet vid Pers hem. Sambandet är uppenbart. När Per börjar gräva efter mer fakta kring Jerrys bakgrund efter hans död avslöjas både död och elände...

Läs den. Theorin skriver suveränt bra och väcker alltid läslusten. Jag är glad att denna bok kom i mina händer så att jag äntligen fick igång mitt läsande igen. Det har legat nere sen året började, men nu känner jag lust till böckerna igen!

1 kommentar:

svartanova sa...

Visst är det härligt när läslusten vänder igen! Min är också på uppåtgående nu... Jag tänker att om jag prioriterar läsning nu så borde det slinka ner en och annan bok när jag väl får upp tempot och koncentrationen när inte arbete tar upp lästid/ork.
Just den här har jag inte läst, Men Mikael tyckte jättemycket om den. :)
Ha det gott och keep on reading!
KRAMAR