tisdag 30 augusti 2011

En sväng till mataffären

Jag och Benny åkte till Carrefour för att handla mat medan barnen var i skolan. Jag visar lite bilder på vad man kan köpa där. Nästan så man vill bli vegetarian när man passerar vissa diskar... Kött går att köpa såväl i lösvikt som färdigpaketerat. Kineserna är inte världsbäst på hygien, det hostas, harklas, snoras, spottas, snyts näsan i handen osv osv (SÅ GRYMT ÄCKLIGT och något jag ALDRIG kommer vänja mig vid)så vi köper bara färdigpaketerat eftersom de står och tar i köttet, vänder och vrider och inspekterar med bara händerna.




Pekinganka hänger på rad. Det är väldigt gott och serveras med färsk purjolök skuren i stavar, ett tunt tunt bröd som man lägger den skivade ankan och grönsakerna i och sen toppar man med en speciell sås. Jag har aldrig provat att göra det hemma, men äter det gärna på restaurang.


I Kina är det fortfarande vanligt att använda, och äta, alla delar av djuret. Traditionen är lång, och vi har också samma tradition i Sverige. Förr i Sverige (och fortfarande i Kina) hade man/har man inte råd att kasta bort mat. Därför tar man tillvara varje del av djuret. Det är vanligt att man köper t.ex. en hel kyckling med fötter, näbbar och tuppkam kvar. Gristrynen, grisfötter (som ju var vanligt på svenska julbord för hundra år sedan, men kanske inte så vanligt nu längre) och kycklingfötter går att köpa i lösvikt. Just gris- och kycklingfötter anses vara delikatesser och är populärt hos kvinnor eftersom de innehåller mycket collagen, ett ämne som hjälper till att bibehålla hudens spänst och fukt. (Alltså förhindrar ålderstecken som rynkor).





Färsk fisk i Kina innebär levande. I de flesta större affärer, som RT-Mart och Carrefour kanman köpa levande fiskar, skaldjur och sköldpaddor. Man får med sig maten i en påse med vatten. Barnen tycker det är spännande att gå runt och titta på allt som simmar omkring i akvarierna i affären. De frågade sin pappa en gång varför det fanns levande sköldpaddor i en mataffär... Livet kan vara hårt ibland.













Torkade krabb-ben.






Torkade räkor. Doften, eller rättare sagt lukten, är obeskrivlig.




Torkad bläckfisk. I bakgrunden tokad plattfisk, tyckte det såg ut som rocka, men jag vet inte.




Torkat sjögräs (eller tång) finns det massor av olika sorter att köpa av.




Skulle handla lite snittblommor i lilla blomsterbutiken utanför Carrefour och när jag skulle betala låg det en gubbe och sov framför kassan. Only in China?



4 kommentarer:

Sara Tärnqvist sa...

När jag läste att du ville bli vegetarian trodde jag att det skulle komma massa bilder på smaskiga frukter och grönsaker. Men efter att ha sett bilderna inser jag att det nog inte var fruktlängtan som drev dig : )

Anonym sa...

Haha!!! Jag skulle absolut bli vegetarian om jag vore där,hua. Kan förstå att barnen tycker det är spännande :)

Anonym sa...

Det var din söta, trevliga, smala, sexiga, snälla svägerska som skrev under anonym! Kram från Pia!

elisabeth sa...

Vegetarisk är ett bra val ser det ut som men spännande att se. Lite skillnad mot hemma där man inte ens får vara utan mössa och vante vid köttdiskarna. Skulle inte ens våga smaka