torsdag 30 oktober 2008

Nattvakten - Sarah Waters


Nej, Nattvakten var inget för mig. Jag tycker hela upplägget hade potential, lesbisk kärlek och människors vedermödor i andra världskrigets London. Men nej, jag gillade inte boken.

Boken går i bakvänd ordning, så att säga. Det börjar med sena 40-talet och slutar 1941, så i slutet kommer förklaringar till en hel del, t.ex. hur Viv och Reggie träffades (den unga flickan och den gifte charmören). Personerna är skickligt tecknade, men jag kan ändå inte leva mig in i deras liv. Det känns svårt. Kärleksscenerna är nästan poetiska, men de är nästan uteslutande kvinnor emellan och man betraktar dem som från ovan eller som om man stod utanför huset och kikade in genom ett fönster.

Det som ändå är bra med boken är att den ger en verkligt inlevelsefull bild av krigets London, hur man påverkas av att varje natt gå till sängs i en stad som garanterat kommer att bombas. Förluster och tragedier men också mänsklig styrka.

Synd att inte persongalleriet också lockar en in i boken och gör den suverän!

3 kommentarer:

svartanova sa...

Jag kommer INTE att läsa den. Jag blev nog avskräckt att läsa mer alls av Waters, när jag läste hennes Ficktjuven, som jag inte alls förstod mig på.

Hur var IKEA? :)

Maja sa...

Nej, jag vet att du sa det. Ändå har hon ju blivit så rosad! Men jag håller med dig, ingen mer Walters! Nu har ju vi läst varsin bok och ingen av oss gillade henne, så då är det en vedertagen sanning att de inte är så bra, haha. ;o)

Maja sa...

Oj, skrev ju WaLters, Waters menar jag ju!