lördag 25 oktober 2008

Nattvakten

Nattvakten av Sarah Waters har det tufft i efterdyningarna av BLONDE. Jag gillar historiska romaner (denna utspelar sig i andra världskrigets London) och Waters har fått strålande kritik för denna bok. Jag hade alltså HÖGA förväntningar när jag köpte boken.

De har inte riktigt infriats. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag stör mig orehört på Kay och hennes kvävande kärlek till Helen. Hennes eländiga drällarliv på dagarna och hennes starka insats som ambulansförare och nattvakt på nätterna. Hennes sätt att röka sig halvt ihjäl och sedan hosta sig sönder och samman. Hennes känsla av att inte kunna finnas till utan helen, så därför måste hon kontrollera henne. Kay verkar så ful, raka motsatsen till Helen, den mjuka, rosiga, starka.

Nej, jag vet inte vad det är riktigt, men jag ska ta mig igenom boken idag. Jag är nämligen HELT ENSAM hemma. Mannen är på hockey i Jönköping med grabbarna och tittar på MoDo och sover sedan över hos en släkting. Lilla A är hos farmor och sover över. Jag har alltså massor med egentid. Det är den ultimata lyxen. Det och att jag får sova hur länge jag vill imorgon! :o)

1 kommentar:

svartanova sa...

Wow, vad härligt! Jag ska också försöka ta mig i kragen och läsa på några sidor idag. Lycka till med din läsning, det är svårt om det tar emot, fast, å andra sidan blir man ju av med störningsmomentet snabbare... ;)

Vi såg er promenerandes förut idag, hela familjen. Så söta! Ha en trevlig kväll!