fredag 1 augusti 2008

Babbel och tankar


1. Egentid när det inte är varken sent eller mörkt (som jag har nu när mannen är och badar med tre ungar)=LYX.

2. Åhléns! Tack för att ni har öppet till sju så att slitna mammor kan åka dit när det är Boli och bara vara en timme. Ja, det går att slå ihjäl en hel timme där om man bara anstränger sig. Jag är ett levande bevis på det.

3. Rättegången om barnmorden i Arboga. Fy fan! Mamman och pappan kräver "rekordhögt" skadestånd, 200 000 kr vardera. Så mycket är ett barns liv värt. Är det rekordhögt? Inga pengar kan ersätta ett barns liv, men 200 000 är banne mig för lite. Om du fifflar med skatten får du stränga straff som t.ex. långvarigt fängelsestraff, men sparkar du ihjäl ditt lilla barn, som en pappa gjorde förra året, kommer du undan med tre månader. Jag tycker att det är en VÄLDIGT tydlig signal från samhället, och jag ställer INTE upp på det. Hur prioriterar vi då? När pengar och ekonomisk brottslighet är viktigare än våra barn och människolivet?

4. Jag fick låna boken Rosario är död (Majgull Axelsson) av min vän S. Jag vågar inte läsa den! Den handlar om barnprostitution och gatubarn i Filippinerna. Den är angelägen, men gudihimmel vad jag lipar när jag läser sådant. Jag ska ta tag i den snart.

5. Kaffe! Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker. Det är sant. Oj, vad kaffe det går åt när man är ledig! Jag köper FAIR TRADE. Gör ni?

6. Om en månad åker vi till Turkiet. JIPPI!

7. Snart är hösten här. Sommaren är underbar men hösten är ljuvlig! Jag längtar inte ifrån varma sommardagar men när höstmörkret faller över klara dagar då luften är hög och färgerna starka, då mår jag bra! Och IKEA blir av med mängder av sina värmeljus! :o)

8. Ett köksgolv som doftar citronsåpa = vardagslycka!

9. På söndag blir det ett nytt försök på golfbanan. Jag ska bannemig få ett officiellt handikapp denna sommar! B ska tvinga ut mig på rangen först och det tycker jag är SUPERTRÅKIGT! Han säger att det förbättrar mitt spel och att jag slipper muttra om materialfel på utrustningen hela tiden och skylla på att jag provsvingar femtioelva gånger när jag egentligen missar bollen och att slagen då ska räknas. Hmmm... Jag är skeptisk.

10. Dags att börja repetera spanskan inför höstterminens prövningar. Vågar man gissa på att tentan ligger efter jullovet som vanligt? I våras hade jag och fru F en annan upplaga av boken än de andra och jädrar vad vi fick slita! Den här terminen ska vi ha samma som alla andra. Skönt!

11. Jag skulle inte överleva utan diskmaskin. Och tvättmaskin. Amen.

Inga kommentarer: