söndag 6 juli 2008

Rapport från jättesuperseriösninjawowow-golftävling

Hehe... Rapport från golftävlingen, som var för nybörjare och inte alls som jag låter påskina
i rubriken:

* Det var blött. Det regnade. Vräkte ner. Öste ner. Vrålregande. Från alla håll och kanter, framåt och bakåt och inåt och tamejfan utåt också. Herregud, jag trodde vi skulle regna bort! Mina inte-så-tarvlig-kvalitet-golfskor som SKULLE vara vattentäta... TADAA... var inte det. Inte till slut.

*Det blåste. Jag fattar inte vart blåsten kom ifrån, men det drog med sig de långa slagen, ibland åt fel håll, eller stoppade dem, men även om man hade vinden med sig så drog den baske mig inte fram bollen lite extra på ett bra slag. Nej då! Däremot kunde det tydligen blåsa från lite olika håll samtidigt och det blev som ett överraskningsmoment. Hur det kan blåsa så är för mig en gåta. Svaret kanske finns hos SMHI...

* Mina regnbyxor, som stått ut med både det ena och det andra under årens lopp, gav till slut efter med en ljudlig suck och lät vattnet rinna in. Jag frös. Så in i vassen. Och fortfarande regnade det!

*Klubborna var våt. Fairway var våta. Greenerna var våta. Golfhandsken, min första golfkärlek, en rosa som jag köpte förra året, gick inte att känna igen. Den var blöt och eländig och hade fått en mörkröd färg istället för den läckra pastellrosa den en gång hade. Dessutom fick jag inget grepp och svor ve och förbannelse över att jag inte köpt en allvädershandske. Hade väl inte hjälpt, då alla klubbskaften var tvålhala. Det var rena turen, ska jag säga er, att jag inte vrängde iväg klubban på någons huvud!

*Men så, på sjunde hålet. Som genom ett Guds mirakel (jag lovar, det var så det kändes efter de sex första hålen från helvetet) slutade regnet. Man kunde ana en ljusning på himlen och även i själen. Det var lättare att svinga, till och med trätrean samarbetade, och det gör den ALDRIG annars. Vad gjorde det att jag hamnade i en bunker; vips var jag därifrån med ett slag. Hej och hå! Sedan kom vi till sista hålet. Som en påminnelse om vem som bestämmer på golfbanan (golfguden och han är en vrång och elak och småaktig jäkel) så gick allt åt skogen igen!

* Trots allt hade vi en skön eftermiddag! Vi hade jättebra bollsällskap, och trots att jag verkligen inte var bra så kom vi fyra! Mannen i mitt liv var inte så nöjd, men det var jag för jag kunde välja en ny golfhandske som pris!

Det var det! Nästa gång jag slåt ut på första tee ska det vara strålande sol och fåglarna ska kvittra...

2 kommentarer:

svartanova sa...

Det håller vi tummarna för! :)

Maja sa...

Ja, det var nog sista gången jag spelar i hällregn. Som sagt; det är roligt, men SÅ roligt är det inte att jag trotsar vädrets makter. :o)